Verantwoordelijkheid nemen

De fundering is solide. LOBERON staat voor inspirerende en duurzame meubelen die met de hand worden gemaakt, voornamelijk van hernieuwbare grondstoffen in kleine en middelgrote bedrijven. Het was de fascinatie voor individuele woonwerelden, waaruit LOBERON in 2012 is ontstaan. We stelden ons al snel de vragen die iedereen zich vandaag de dag stelt. Waar komt het hout vandaan? Onder welke omstandigheden wordt het verwerkt? Wat zijn eerlijke prijzen? Wat houdt klimaatvriendelijk vervoer in? LOBERON heeft zich tot doel gesteld duurzaam te handelen, d.w.z. ecologisch verantwoord, sociaal rechtvaardig en economisch duurzaam. Daarom hebben we enkele beslissingen genomen:

Duurzaamheid komt vooral niet vanzelf. Het is waar dat het een zaak van de directie moet zijn - en toch blijft het vaak een mooi woord. Daarom hebben wij een sterk team en duidelijke verantwoordelijkheden opgebouwd. Hier bevinden zich de deskundigen voor product en productie, elektrotechniek, hout, chemie en internationale handel, om duurzaam handelen stevig in de dagelijkse praktijk te verankeren.

Duurzaamheid is geen vijgenblad

Vanaf het begin is het de stijl van LOBERON geweest om natuurlijke grondstoffen te combineren tot unieke producten. Om dit te bereiken, gebruiken wij hoofdzakelijk natuurlijke materialen die gemaakt zijn van hernieuwbare grondstoffen. Voor onze houten artikelen gebruiken wij bijvoorbeeld hoofdzakelijk massief hout, dat een bijzonder lange levensduur garandeert en tegelijkertijd de in het hout gebonden Co2 gedurende lange tijd opslaat. Ons assortiment wordt niet alleen gekenmerkt door hernieuwbare grondstoffen, maar ook door gerecyclede materialen. Hier vinden we, naast de voor de hand liggende upcycling producten, ook minder voor de hand liggende. Onze leveranciers kopen bijvoorbeeld mangobomen uit boomgaarden die door het landbouwgebruik een lage opbrengst hebben gekregen, en verwerken die. 

In 2021 zijn we erin geslaagd om bij de transportverpakking van alle gordijnen en vitrages van plastic naar composteerbare maïszetmeelfolie over te stappen. Dat is een mooi succes en daar zijn we trots op. Maar om het in perspectief te zetten: ook al is de textielsector niet het enige positieve voorbeeld, toch moet er nog veel worden gedaan. Aan de andere kant, als men kijkt naar het reclamelandschap van vandaag, is het overal "groen" – en verwelkt dat al door alleen maar aan de oppervlakte te krabben. Dat is niet onze stijl.

Het heeft LOBERON enkele jaren gekost, om vandaag de dag onze klanten een oriëntatie voor duurzame producten aan te bieden in de vorm van een eigen zegel. Omdat we het serieus nemen en eerst de nodige globale infrastructuur hebben opgebouwd. Ongeveer 1.000 artikelen dragen momenteel dit zegel omdat wij de oorsprong kunnen controleren en transparantie kunnen garanderen. Wij kennen het keurmerk alleen toe aan artikelen van gerecycled materiaal als het karakter van een meubelstuk daadwerkelijk wordt bepaald door bijvoorbeeld gerecycled hout.

Duurzaamheid vergt transparantie

Met een aandeel van 70% is hout onze belangrijkste grondstof. Men kan niet zien waar het hout vandaan komt. Om toezicht te houden op de herkomst en de toeleveringsketens bestaat er de Forest Stewardship Council, die is opgericht door milieuorganisaties. Sommigen onder u zullen deze organisatie kennen via het FSC-keurmerk voor producten afkomstig uit duurzame bosbouw. LOBERON werkt sinds 2017 samen met het FSC en laat zich regelmatig door het FSC certificeren. U kunt het zien als een belastingcontrole: aankoopbewijzen, douanestempels, bewijs van vervoer. Bovendien worden onze eigen handelingen aan en met de artikelen onderzocht. Transparantie, ook vrijwillige transparantie, brengt noodzakelijkerwijs bureaucratie met zich mee.

Omdat wij onze houtbevoorradingsketens ook in het oog willen houden als er geen FSC-materiaal wordt gebruikt, bekijken wij ook zelf de afzonderlijke stappen ter plaatse - indien mogelijk helemaal tot op de plaats waar het hout wordt geoogst. Daartoe hebben wij personeel in dienst in de landen van herkomst. Om u een idee te geven van de inspanningen die nodig zijn: wij onderzoeken ongeveer 500 toeleveringsketens per jaar van nabij.

Wij streven ook naar een soortgelijke aanpak voor ons textiel en zijn in onderhandeling met internationale organisaties die textiel certificeren dat uit biologische grondstoffen is vervaardigd. Tot dusver heeft dit nog wat tijd nodig.

In 2023 wordt in Duitsland de Supply Chain Act van kracht. Zij vereist een uitgebreid sociaal en ecologisch bewijs van de oorsprong en de productie van in Duitsland verhandelde producten. De wet treft, met reden, alleen grote bedrijven waarvan de staf de inspanning aankan. LOBERON heeft echter de ambitie om vrijwillig aan de eisen van de wet te voldoen, zij het misschien met enige vertraging.

Duurzaamheid is alleen samen mogelijk

Veel dingen zouden gemakkelijker zijn als we onze toeleveringsketens "stroomlijnden" dankzij grootschalige producenten: betrouwbare bewijsstukken, gestandaardiseerde verpakkingen, gebundelde transporten. Maar LOBERON handelt niet in standaarden, maar in inspirerende woonwerelden. Onze meubels inspireren met oude handwerktechnieken die vaak alleen door zeer gespecialiseerde, meestal kleine tot middelgrote bedrijven worden beheerst. Wij werken rechtstreeks met deze bedrijven samen, zonder tussenpersonen.

Met name onze maximale nabijheid tot onze leveranciers geeft ons, in tegenstelling tot veel van onze collega's in de sector - die gewoonlijk alleen via diverse partners met de fabrikanten samenwerken - de unieke gelegenheid om ter plaatse de zaken zelf te bekijken, problemen aan te pakken en misschien zelfs direct te veranderen. Wij controleren de dingen liever zelf en de regel is: wij geloven het pas als wij het zelf hebben gezien. Vanuit ons oogpunt is dit een van onze doorslaggevende "duurzaamheidsvoordelen" om snel relevante en verifieerbare veranderingen tot stand te brengen.

Onze artikelen worden hoofdzakelijk ontworpen door LOBERON en vervolgens gerealiseerd door onze partners. Zo'n nauwe samenwerking is bedoeld voor de lange termijn en veronderstelt oog voor elkaar, ook in de prijzen die voor beide partijen billijk zijn. We onderhandelen, maar we oefenen geen druk uit. Voor ons betekent gelijkheid ook dat langetermijnpartners de sociale en arbeidsgedragscode van het Business Social Compliance Initiative (BSCI) aanvaarden als onderdeel van hun contracten. Wij geven nieuwe partners de kans om deze code binnen een redelijke termijn in te voeren.

Duurzaamheid op de laatste kilometers

Slechts een fractie van de ecologische voetafdruk van LOBERON vindt plaats in onze kantoren en magazijnen, en tijdens het transport naar u, de klant. Niettemin verdienen de laatste kilometers onze even vastberaden aanpak. Met ons energie-efficiënte magazijn in Pegnitz, voorzien van veel daglicht en binnenkort met zonnepanelen, hebben wij hier een belangrijke stap gezet. Nieuwe, eigen machines voor de productie van op maat gesneden kartonnen dozen zullen ons in staat stellen te besparen op materiaal en transportvolumes (en dus op verkeer). Al onze verzendingsmaterialen zijn gemaakt van gerecycled materiaal of zijn grotendeels gecertificeerd als duurzaam door de FSC.

Ons doel voor verpakkingen tot 2025 is: geen polystyreen en geen plastic. Wij hebben dit reeds bereikt voor kartonnen dozen en vulmateriaal in de verzending naar de eindklant. De taak is ingewikkelder wanneer het gaat om de originele verpakking van de fabrikant, vooral voor groot formaat en breekbare onderdelen. Want één ding is duidelijk: vieze of beschadigde artikelen zijn de minst duurzame vorm van verzending. Daarom zal de veiligheid van verpakkingen centraal blijven staan in ons verpakkingsconcept. We hebben het hierboven al gehad over maïszetmeelfolie voor textiel. In andere gebieden zijn wij momenteel aan het omschakelen of zijn wij intensief op zoek naar bruikbare alternatieven. Hier werken wij nauw samen met onze partners en geven wij hen de ruimte om oude voorraden op te gebruiken alvorens over te schakelen op milieuvriendelijker verpakkingsmaterialen. Dit is reeds in ca. 1.600 gevallen verwezenlijkt.

Bestel drie artikelen, stuur er twee terug. Deze helaas wijdverbreide slechte gewoonte in de online handel treft LOBERON gelukkig maar zelden. Extra transporten als gevolg van retourzendingen zijn in het algemeen zeer gering en betreffen voornamelijk kleine artikelen. Wij zien dit als een succes van onze "levensechte" artikelpresentatie in onze catalogus en de webshop. De meeste geretourneerde artikelen komen ongebruikt en opnieuw verpakt aan en worden, na een uitvoerige evaluatie, gewoonlijk weer opgenomen in de normale verkoopvoorraad. Indien dit niet het geval is, worden zij als B-goederen op de markt gebracht.

Het drukken en in heel Europa verzenden van onze catalogi is al enkele jaren CO2-neutraal. Alleen al in het eerste kwartaal van 2022 hebben we 1.900 ton CO2 gecompenseerd. Wij steunen onder meer projecten in onze leverancierslanden China (herbebossing) en India (microfinanciering van klimaatvriendelijke technologieën voor particuliere huishoudens). Bovendien drukken wij al onze catalogi alleen op papier dat PEFC-gecertificeerd is.

Denken over het product vanuit het perspectief van verpakking en transport - dit leidende principe voor duurzame verzending speelt ook voor onze ontwerpers een belangrijke rol. Als men dit echter consequent doorvoert tot het eindpunt, komt men uit bij uitsluitend platte, rechthoekige vormen met instructies voor zelfmontage. Dit komt niet overeen met de stijl van LOBERON. Wij houden van sierlijke lijnen en wij geloven in solide en duurzaam.

De meubels van vandaag zijn de antiquiteiten van morgen. Wij zijn er vast van overtuigd dat duurzaamheid zich niet alleen bewijst in de oorsprong van onze artikelen, maar ook in hun toekomst. Alleen solide vakmanschap en natuurlijke materialen creëren woonpracht die lang meegaat en blijft winnen aan schoonheid dankzij zijn patina. Laten we niet overmoedig zijn: misschien dat enkele meubelen van LOBERON ooit in de huizen van onze kleinkinderen zullen staan. Maar we doen alles wat we kunnen om ervoor te zorgen dat ze hebben wat nodig is om onze klanten een leven lang plezier te bezorgen.